Member - LICHTLE Marie-Christine
Information
Montpellier Management
Espace Richter - Rue Vendémiaire
34 000 Montpellier
Office B418
Disciplinary Group
Marie-Christine LICHTLE is Director of Montpellier Management and Professor of Management Sciences at the University of Montpellier.
recent publications
- Gallin S., Balbo L. and Lichtlé M.C. (2024), Quand le soutien social permet d'accroître l'auto-efficacité alimentaire: une application aux communautés en ligne de perte de poids, Marketing Research and Applications, 39,1, 9-39
- Hashish Y. and Lichtlé M.C. (2023), The effects of telepresence on the perceived value of tourist destination and travel intention, Journal of Marketing Trends, 8, 2, 1-41.
- Cottet P., Lichtlé M.C. and Plichon V. (2023), Ferrandi J.M., Pourquoi respectons-nous les directives sanitaires en période de covid 19 ? La distance perçue à l'égard de la maladie, une nouvelle grille de lecture, Revue Management & Avenir, 134, 2, avril, 41-59.
- Gallin S., Lichtlé M.C. and Balbo L. (2019), The role of social comparison in online weight loss support communities, Décisions Marketing, 95 (July-September), 33-55.
- Cottet P., Lichtlé M.C. and Plichon V. (2020), Why health instructions are not always respected, The Conversation, June 25, 2020, https://theconversation.com/covid-19-pourquoi-les- consignes-sanitaires-nesont-pas-toujours-respecttees-140781
- Gallin S., Lichtlé M.C. and Balbo L. (2019), The role of social comparison in online weight loss support communities, Décisions Marketing, 95 (July-September), 33-55. (CNRS : 3)
- Lichtlé M.C., Nabec L., Roux D. and Chevalier C. (2018), Légitimité des associations de consommateurs et vulnérabilité perçue de leurs publics : quels effets sur l'intention de confiance envers les acteurs consuméristes ? Marketing Research and Applications, 33, 1, 56-77. (CNRS : 2)
- Lichtlé M.C. and Plichon V. (2017), L'effet de la satisfaction à l'égard du produit sur la satisfaction dans la vie : le rôle de variables modératrices, Décisions Marketing, Numéro spécial Marketing et bien-être, 87, 39-55. (CNRS : 3)
works
- Ferrandi J.M. and Lichtlé M.C. (2021), Marketing (coordinators), Dunod, Openbook collection, FNEGE label.
- Gourmelen A., Lichtlé MC., Balbo L. and Gallin S. "Eating Together": With or Without the Dietary Constraints of Others? In G. De Lanauze (coord.), Evolution of Social Ties Around New Food Practices. ISTE Science publishing, p.59-84.
- Gourmelen A., Balbo L., Lichtlé M.C., et Gallin S. (2022), Manger ensemble " : avec ou sans les contraintes alimentaires des autres ?, " Manger ensemble aujourd'hui : les nouveaux liens sociaux autour des pratiques alimentaires ", Coord G. Séré de Lanauze, Iste, Chapitre 3.
- Gallin S., Balbo L., and Lichtlé M.C. (2022), "Eating together" through the internet: the case of online weight loss support communities, Chapter 2, Eds Wiley - ISTE, https://doi.org/10.1002/9781119882206.ch2
- Gallin S., Balbo L., and Lichtlé M.C. (2022), "Manger ensemble" grâce à internet: le cas des communautés en ligne de soutien à la perte de poids, "Manger ensemble aujourd'hui: les nouveaux liens sociaux autour des pratiques alimentaires", Coord G. Séré de Lanauze, Iste, Chapter 2.
functions and research
Functions :
Co-director of the Master 1 & 2 in Marketing and Organizational Communication.
Head of the Marketing and Sales Master's program.
Research :
Consumer behavior, Communication, Social marketing.
route
PhD in Management Sciences
Université de Paris-Dauphine
1998
École Normale Supérieure de Cachan
Social and Economic Sciences
1988 - 1992