Member - SIADOU-MARTIN Beatrice
Information
Montpellier Management
Espace Richter - Rue Vendémiaire
34 000 Montpellier
Office B404
Disciplinary Group
Béatrice SIADOU-MARTIN is Professor of Marketing at the University of Montpellier (MOMA).
RECENT PUBLICATIONS
- Fort, Fatiha, Gilles Séré De Lanauze, and Béatrice Siadou-Martin. "Quel étiquetage de la durabilité des produits alimentaires?" Revue Management & Avenir 2 (2024): 67-92.
- Thenoz E., Chouk I., Ferrandi J.M., Gonzalez C., Rowe F. and Siadou-Martin B. (2023), "The Adoption of Contact-Tracing Applications and the Integration of a Health Pass: A Prosocial Rationality in the Privacy Calculus?", Journal of Global Information Management, vol. 31, n°5, p. 1-23.
- Mani Z., Chouk I., Ferrandi J.M., Gonzalez C. and Siadou-Martin B. (2023), "Exploration des facteurs de résistance aux solutions de traçage numérique pendant la pandémie de la Covid-19", Système d'Information Management, n°1, p. 43-85.
- Arndt A., Poujol J. and Siadou-Martin B. (2021), "Retail disturbances: How should employees respond?", European Journal of Marketing, vol. 55, n°6, pp. 1701-1723.
- Siadou-Martin B. (2021), "Innovation commerciale, source de dynamisme perpétuel pour la relation consommateurs-entreprises? Manager l'innovation commerciale pour repenser les contours de l'échange marchand", Technology and Innovation, vol. 21, n°6, DOI: 10.21494/ISTE.OP.2021.0592.
- Gonzalez C. and Siadou-Martin B. (2020), "Contribution à la compréhension des représentations sociales du gaspillage alimentaire : Une étude exploratoire au travers de la presse", Revue de l'Organisation Responsable, vol. 2, p. 7-16.
- Chtourou A. and Siadou-Martin B. (2020), "Considérer l'engagement affectif des clients pour gérer les incidents de service : l'expérience de service au restaurant", Gestion 2000, vol. 37, n°3, p. 111-128.
- Gonzalez C. and Siadou-Martin B. (2019), "Vers une clarification de l'intrusivité des applications mobiles servicielles : le cas du gaspillage alimentaire", Décisions Marketing, vol. 94, April-June, pp. 13-34, DOI: 10.7193/DM.094.13.34.
- Séré de Lanauze G. and Siadou-Martin B. (2019), "Dissonant cognitions: from psychological discomfort to behavior change?", Journal of Consumer Marketing, vol. 36, n°5, pp. 565-581, https ://doi.org/10.1108/JCM-07-2017-2279
- Dianoux C., Heitz-Spahn S., Siadou-Martin B., Thevenot G., Yildiz H. (2019), "Nudge: A relevant communication tool adapted for agile innovation", Journal of Innovation Economics & Management, vol. 28, n°1, p. 7-27.
- Sorio R. and Siadou-Martin B. (2019), "Rejection and adoption of innovation, a prospect theory approach: the case of low-alcohol wines?", Innovations, vol. 58, n°1, p. 161-167.
- Séré de Lanauze G. and Siadou-Martin B. (2018), "Vers une nouvelle posture communicationnelle des marques envers les consommateurs: en quête d'humilité", Projectics/Proyectica/Projectique, n°3, p. 103-117.
WORKS
- Book coordination: Yildiz H., Heitz-Spahn S. and Siadou-Martin B., (2019), "(R)évolution du commerce de centre-ville : de l'état des lieux à la résilience?", Prefaced by Professor Filser, Nancy, Editions Universitaires de Lorraine, FNEGE label.
- Chouk I., Ferrandi J.M., Gonzalez C., Mani Z. and Siadou-Martin B. (2023), "Comprendre l'entrée en résistance des utilisateurs vis-à-vis des applications mobiles servicielles... : une approche par l'intrusivité", in "Applications mobiles et enjeux sociétaux. Une approche pluridisciplinaire", coord. H. Randrianasolo-Rakotobe and J.M. Ledjou, Editions L'Harmattan.
- Dianoux C., Heitz-Spahn S., Siadou-Martin B. and Thevenot G. (2022), "Ethique en santé et nudges: un compromis possible?", in "Marketing social et nudge", coord. K. Gallopel-Morvan and D. Crié, published by EMS Management & Société, a work recognized by the Collège de la FNEGE and awarded the FNEGE 2022 prize for best collective research work.
- Ferrandi J.M., Gonzalez C. and Siadou-Martin B. (2021), "La digitalisation, au service de la consommation socialement responsable? Focus sur la consommation alimentaire", in "Le Marketing au service du Développement durable: repenser les modèles de consommation", coord. by S. Dekhili, Editions Iste-Wiley.
FUNCTIONS AND RESEARCH
Functions :
- Head of teaching, 3-year degree in Management, "Agri-food Sales and Marketing" (CVA) course.
- Responsible for teaching the Master 2 in Management, Commerce and Agri-food Sales (MCVA).
Research :
- Value creation, purchasing and consumption practices, and brand/brand relationships
- Creating links between salespeople and consumers, changing sales practices and their impact on sales skills
- Promote behavioral change, particularly through communication strategies
TRAIL
2013: Habilitation to direct research
Université Montpellier II.
2006: PhD in Management Sciences
Université Montpellier II.
2002: D.E.A., Diplôme d'Etudes Approfondies "Sciences de Gestion".